Organisatiewaarde
Ons organisatiewaarde model is opgebouwd uit 6 bouwstenen. Als in een organisatie alle bouwstenen aanwezig zijn, deze voldoende zijn ontwikkeld en ook nog met elkaar in evenwicht zijn, dan kan de optimale organisatie worden bereikt. Het model maakt in inzichtelijk wat mensen hiervoor nodig hebben en laat ook zien wat het resultaat is als er een bouwsteen ontbreekt.

Visie
Alle beleid begint met visie. De meeste organisaties weten prima ‘wat’ ze doen en ze weten ook heel goed ‘hoe’ ze dat anders, beter doen dan anderen. Maar slechts weinig bedrijven kunnen uitleggen ‘waarom’ ze doen wat ze doen. Het gaat om de vraag: waarom sta je ’s morgens op en waarom is dat relevant voor andere mensen? Succesvolle ondernemingen beginnen met de waarom-vraag en werken van daaruit naar de hoe- en de wat-vraag. Je moet het ‘waarom’ ook vertalen naar dagelijks handelen.
Strategie
De strategie (‘hoe’) moet een afgeleide zijn van de visie. Is de strategie bij de medewerkers niet bekend, dan is voor hen niet duidelijk welke visie er achter de veranderingen zit en welke samenhang er is tussen de verschillende verandertrajecten. Er zal verwarring ontstaan: “waarom zouden we dit doen?” Als ondernemer is het dan van belang om de strategie naar de medewerkers toe te verhelderen.
Cultuur
Als in een organisatie geen positieve en op verandering gerichte bedrijfscultuur heerst, zullen mensen zich niet verbonden voelen met elkaar noch met de bedrijfsdoelen en de veranderingsprocessen. Als je dan iets wilt bereiken, zul je al snel weerstand ontmoeten. Dan is het zaak als ondernemer om te werken aan ‘kernwaarden’ in het bedrijf.
Structuur
Ontbreekt de structuur in een organisatie, dan is er geen sprake van beheersing en besturing. Alles gebeurt dan ad-hoc en chaotisch. Voor het werken aan een groeiplan is het nodig om processen en structuren in te richten.
Mensen
Het komt ook voor dat mensen wel wíllen mee-veranderen, maar dat ze de competenties en vaardigheden – of domweg mankracht – missen voor de nieuwe dingen die van ze worden gevraagd. Het effect hiervan is dat mensen zich ongerust gaan voelen over zichzelf, omdat ze niet in staat zijn hun steentje bij te dragen. Door voldoende te investeren in competenties en vaardigheden is dit op te vangen. Bovenal is belangrijk dat er sprake is van passend leiderschap en ook hierin moet worden geïnvesteerd. De bouwsteen ‘mensen’ krijgt bij ons extra aandacht in de categorie ‘medewerkers waarde’.
Middelen
Ontbreken de middelen om te veranderen, zijn er bijvoorbeeld geen faciliteiten, geen geld of geen goede ICT infrastructuur, dan zullen mensen boos en gefrustreerd raken. “Hoe kan ik mijn werk nou doen als dit niet goed geregeld is”. Vraag tijdig aan mensen wat ze nodig hebben om hun taken en de veranderende taken te kunnen vervullen.