Medewerkers waarde
De tijd waarin mensen in organisaties werden ingezet zoals dat ook met machines wordt gedaan is voorgoed voorbij. Succesvol organiseren wil zeggen: zet een groep van geschikte en betrokken mensen bij elkaar en stuur op vertrouwen. Managers zijn er niet om te bepalen en te controleren maar om te faciliteren. Hiërarchische lijnen worden beperkt tot het hoogst noodzakelijke en alles is gebaseerd op goed teamwork. In veel traditionele organisaties moet er nog wel wat gebeuren om tot zo’n gewenste situatie te komen. Is het dan onmogelijk? Zeker niet! Maar het gaat ook niet vanzelf.

Ons medewerkers waarde model is in feite een uitgebreide versie van de bekende Maslow piramide. Volgens diens theorie moeten mensen eerst de laagste behoefte grotendeels bevredigen, voordat ze kunnen doorgaan naar een hogere behoefte in de piramide. Als ultieme behoefte, dat wil zeggen als alle andere behoeften grotendeels bevredigd zijn, kent de mens de behoefte aan zelf-actualisatie.

Dit houdt in dat naast het streven naar zelfontplooiing en het optimaal ontwikkelen van talenten en vaardigheden de behoefte bestaat om daadwerkelijk waarde te kunnen toevoegen aan de organisatie. Omdat veel mensen gefrustreerd worden in hun lagere behoeften, komen maar weinig mensen toe aan dit streven. Maar 1% van alle mensen bevindt zich in de top van de piramide. Het kleine aantal mensen dat het wel lukt om zichzelf tot in de top van de piramide te ontwikkelen wordt gekenmerkt door zelfacceptatie, spontaniteit, onafhankelijkheid, een onbevooroordeeld en open houding, behulpzaamheid, sterke relaties met een klein aantal mensen, gevoel voor humor, creativiteit en het hebben van mystieke ervaringen.